تيك عبارت است از حركات ناگهاني، سريع، غير ارادي، متناوب و تكراري كه شبيه انقباض و تكان یك عضله می باشد. تيك ممكن است در يك يا چند دسته از عضلات يا يك عضو بدن ظاهر شود. پرش هاي عضلاني صورت علل متفاوتي دارد كه اغلب مردم آن را به تغذيه نسبت مي دهند ولي اين تنها يك عامل است و افراد در مواردي به جز پرش هاي ظريف عضلاني صورت بايد به پزشك مراجعه كنند.
اين حركات ظاهرا به منظور خاصي صورت نمي گيرد ولي بي علت و بدون انگيزه هم نيست و در كودكان و نوجوانان شاد، راضي، ايمن و متعادل از نظر رواني، عاطفي و هيجاني كمتر ديده مي شود. تيك بيشتر در صورت، گردن و سر ظاهر مي شود و كمتر ممكن است عضله اي فاقد تيك باشد. پرش هاي ظريفي كه معمولادر پلك تحتاني و فوقاني احساس مي شوند و افراد ديگر نمي توانند آن را ببينند پرش هاي ظريف عضلاني صورت (فسكيلاسيون خوش خيم) هستند كه نشان دهنده تحريك پذيري فيبرعضلاني مي باشند. در واقع تيك نمايانگر نوعي تخليه رواني و نشانه ناراحتيهاي عصبي است و به همين خاطر آن را يكي از علائم نوروتيك به شمار مي آورند.
تيك ها به چند دسته تقسيم مي شوند:
تيك هاي پلك چشم (چشمك زدن)، چين دادن ابروها، انقباض صورت و بالا انداختن شانه . تيك هاي تنفسي كه خود باعث سرفه و سكسكه و عطسه مي شود. تيك هاي گوارشي كه باعث تهوع و استفراغ و اسهال و آروغ مي شود. تيك هاي اعضاي محيطي به صورت حركات مختلف در دستها و پاها، شانه يا پرش عضلات تظاهر مي كند.

دلایل بروز تیک های عضلانی در بدن
دو علت عمده پرش هاي ظريف عضلاني صورت را می توان خستگي زياد، استرس و كمبود كلسيم دانست.
استرس موجب اختلالات جسمی چون ضربان قلب، اختلال در تنفس و گوارش و احساس دردهای استخوانی و جسمی می شود. مرگ عزیزان، ستیزه و جدایی در کانون خانواده، ترس از بیکاری، نداشتن امکانات مناسب اجتماعی، شهرنشینی و سکونت در محلات پرجمعیت ، ترافیک سنگین در راه خانه و محیط کار، همگی از عوامل استرس زا به حساب می آیند.
اگر پرش ها در نقاط ديگر بدن به خصوص عضلات بالاي تنه نظير پشت شانه ها و يا جلوي سينه باشد و سبب ضعف عضلاني يعني كاهش قدرت فرد در انجام كارها شود بايد آن را جدي گرفت.
چرا پلک چشممان می پرد ؟
پرش چشم یکی از عارضه های چشمی می باشد که گاه به گاه بروز می نماید .پرش چشم هیچ عوارضی ندارد و بهترین روش برای رفع آن داشتن آرامش، استراحت و بی توجهی نسبت به این مسئله است. تحریکات عصبی و روحی، کم خوابی و استرس از عوامل بروز عارضه پرش چشم است که فرد در پلک‌های خود احساس نبض دار شدن و حرکت می‌کند.
علت پرش پلک در صورت تداوم ممکن است خستگی چشم باشد. اگر در محلی زیر نور شدید لامپ های مهتابی کار می کنید سعی کنید میزان نور را کاهش دهید و از نور لامپ های معمولی استفاده کنید چون نورشان برای چشم بهتر و ملایم تر است .
درمان تیک های عضلانی
كه بهترين روش آرام و مساعد كردن اوضاع خانواده و رفع مشكلات مي باشد. همچنين روان درماني به صورت رفتار درماني مخصوصا بصورت شرطي كردن منفي و بنا به پيشنهاد روان پزشك مربوطه استعمال داروهاي آرام بخش و رفع هيجانات بيمار توام با روان درماني.
در مورد پرش پلک، می توانید با قرار دادن روزانه دوبار کمپرس مرطوب و گرم روی چشم های خود احساس راحتی کنید و به عضلات پلک آرامش بخشید.
مورد درمانی دیگر رساندن مواد معدنی لازم برای بدن به تمام اعضای بدن می باشد. مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم که در سیستم های عصبی نقش مهمی را بازی می کنند. توجه داشته باشید در صورت استفاده از این مواد به صورت مرتب، دو تا سه ماه زمان نیاز است تا این مواد در تمامی بدن جذب شود. پس با یکبار استفاده از مواد حاوی منیزیم و کلسیم نمی توانید درمان شوید.

مواد غذایی موثر در درمان تیک های عصبی
منابع غذائی حاوی منیزیم عبارتند از غلات سبوس دار، میوه های مغز دار مثل بادام،بادام هندی، میوه درخت کاج، گردو، جوی دوسر، گندم، دانه سویا، فندق، توفو، دانه ها و بنشن ها و مواد غذایی حاوی کلسیم شامل شیر، پنیر، کشک، ماهی، پونه، نعنا، جعفری، زیره و زیتون؛ مهمترین مواد غذایی برای درمان تیک های عصبی هستند.

گزارش اختصاصی تهیه شده توسط مجله آریو
برداشت با ذکر نام منبع مجاز است.